Ένα χρόνο μετά το Μάτι ο Ευ. Μπουρνούς διηγείται στο One Channel τις δραματικές στιγμές

Τις δραματικές στιγμές που εκτυλίχθηκαν την 23η Ιουλίου του 2018 στο Μάτι, διηγήθηκε μέσα από την εκπομπή Citizen One o δήμαρχος Ραφήνας – Πικερμίου, Ευάγγελος Μπουρνούς, λίγες ώρες πριν συμπληρωθεί ένας χρόνος από τη μαύρη επέτειο της φονικής πυρκαγιάς που σκόρπισε το θάνατο σε 102 ανθρώπους. Ο κ. Μπουρνούς εξιστόρησε τα γεγονότα από το μεσημέρι της «μαύρης Δευτέρας» όταν και ξεκίνησε η πυρκαγιά, η οποία οδήγησε σε πρωτοφανής τραγωδία για τη χώρα μας. Αναφορικά με το πώς η φωτιά έφτασε να αποβεί μοιραία για τόσους συνανθρώπους μας υπογράμμισε πως «σταμάτησαν πολλά γρανάζια της κρατικής μηχανής, γι’ αυτό επήλθε η καταστροφή». Εξηγώντας, διευκρίνισε πως «πρώτο λάθος ήταν που δεν εισηγήθηκε κάποιος από την πυροσβεστική την εκκένωση. Δεύτερο λάθος, ήταν που η αστυνομία που δεν χειρίστηκε καλά την κίνηση στη λεωφόρο Μαραθώνος. Τρίτον, υπήρχε η φωτιά στην Κινέτα, η οποία είχε αποσύρει δυνάμεις από την περιοχή. Τέταρτον οι ιδιαίτερες καιρικές συνθήκες που εμπόδισαν τα εναέρια μέσα. Τέλος, το πέμπτο ήταν η ανεπάρκεια του επιχειρησιακού υπευθύνου, δηλαδή ο ανθρώπινος παράγοντας». Μάλιστα, χαρακτήρισε την πυρκαγιά ως «κόλαση του Δάντη». Ερωτηθείς για το ρόλο και τις ευθύνες τις Περιφέρειας απάντησε πως «σύμφωνα με τη νομοθεσία, όταν η φωτιά εκτείνεται σε περισσότερους από έναν δήμους, οπότε και ξεφεύγει από τα διοικητικά όρια ενός δημάρχου να επικοινωνήσει με την πυροσβεστική, ο επιχειρησιακός υπεύθυνος επικοινωνεί με τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και την Περιφέρεια, κάνει την εισήγησή του και είτε ζητάει δυνάμεις επιπλέον, είτε δίνει συμβουλή για εκκένωση και αποφασίζουν αυτά τα όργανα και εκτελούν τη διαδικασία». «Σύμφωνα με τις καταθέσεις» συνέχισε ο κ. Μπουρνούς «αυτή η εισήγηση δεν δόθηκε ποτέ. Δεν μπορεί ένας περιφερειάρχης που βρίσκεται στην Αθήνα να βγάλει μια απόφαση για μια ένα μέτωπο 5 χιλιομέτρων που βρίσκεται δεκάδες χιλιόμετρα μακριά». Επιπλέον, σύμφωνα με τον κ. Μπουρνούς, ενώ είναι αλήθεια ότι υπάρχουν πολεοδομικά ζητήματα στο Μάτι, δεν είναι αυτός ο λόγος που οδήγησε στον εγκλωβισμό τόσων ανθρώπων. «Δύο πράγματα συντέλεσαν στον εγκλωβισμό των ανθρώπων» διευκρίνισε και εξήγησε πως «στο παραλιακό μέτωπο υπήρχαν παρκαρισμένα οχήματα σε δρόμους που δεν είχαν ικανό πλάτος και δεύτερον ότι η αστυνομία θέλοντας να κρατήσει ανοιχτή τη Μαραθώνος για τα πυροσβεστικά οχήματα, προσπαθούσε να σταματήσει τους ανθρώπους. Έτσι, είτε τους έστελνε εκείνη, είτε με δική τους πρωτοβουλία, δεν έχει ακόμα αποδειχτεί, εκείνοι προσπαθούσαν να παρακάμψουν από το παραλιακό μέτωπο. Σε ένα δίκτυο μη επαρκές, εισχώρησαν και άνθρωποι που πηγαίναν αλλού». Κατέληξε, μάλιστα στο συμπέρασμα πως «δεν υπάρχει στην πολιτική προστασία της χώρας μας ένας ελεγκτικός μηχανισμός που θα ελέγχει αν δεν κάνει κάποιος καλά τη δουλειά του». Τέλος, κληθείς να σχολιάσει την κατάσταση σήμερα, ένα χρόνο μετά την τραγωδία τόνισε πως «έχει γίνει πάρα πολύ μεγάλο έργο, ωστόσο ταυτόχρονα είμαστε πάρα πολύ μακριά από αυτό που θέλει ο κόσμος. Και αυτό που θέλουν είναι να γυρίσουν στα σπίτια τους». Σε αυτό το πλαίσιο, ξεκαθάρισε ότι «σε τέτοιου είδους καταστροφές χρειάζεται 3-4 χρόνια για ανάπλαση των κατοικιών που καταστράφηκαν».

Αέριο γέλιου: Κρούουν τον κώδωνα οι γιατροί – Προκαλεί μέχρι και θάνατο Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν οι γιατροί για το αέριο γέλιου, το οποίο εντοπίστηκε σε παράνομο φορτίο σε δύο κρουαζιερόπλοια στη Ζάκυνθο. Το υποξείδιο του αζώτου γνωστό ως αέριο γέλιου, που εμπεριέχεται στα μπαλόνια, μπορεί να παραλύσει τα εγκεφαλικά κύτταρα, με κίνδυνο ακόμη και τον θάνατο, υπό όρους. Μερικές μόνο εισπνοές και ο χρήστης αρχίζει αμέσως να χάνει ελαφρώς την επαφή με την πραγματικότητα. Η επίδραση του αερίου κρατά συνήθως λίγα λεπτά, όμως οι ειδικοί επισημαίνουν ότι αρκούν για να προκαλέσουν - εξαιτίας της έλλειψηςοξυγόνου- ακόμα και παράλυση των εγκεφαλικών κυττάρων. Ο δε συνδυασμός με αλκοόλ μπορει να οδηγήσει ακόμα και στον θάνατο.
Σε εξέλιξη δύο πυρκαγιές σε Σαμοθράκη και Καστοριά Σε εξέλιξη βρίσκονται δύο πύρινα μέτωπα, το ένα στις πηγές του Φονιά στη Σαμοθράκη και το άλλο στην περιοχή Λεύκη Χαλκιδικής. Άμεση ήταν η κινητοποίηση των εναέριων μέσων στη Σαμοθράκη, ωστόσο επειδή η φωτιά καίει σε μεγάλο υψόμετρο, εντός χαράδρας με πυκνή βλάστηση, σημείο μη προσβάσιμο, τα Πετζετέλ δεν κατάφεραν να επιχειρήσουν στην περιοχή. Αυτή τη στιγμή στο σημείο επιχειρούν δύο ομάδες πεζοπόρου τμήματος με 18 πυροσβέστες που προσπαθούν να την οριοθετήσουν. Στην Καστοριά η πυρκαγιά ξέσπασε σε χορτολιβαδική περιοχή αργά το απόγευμα της Τετάρτης. Στο σημείο παραμένουν 16 πυροσβέστες με έξι οχήματα, οχτώ άτομα πεζοπόρου τμήματος, ενώ τα δύο αεροσκάφη που επιχειρούσαν έχουν αποχωρήσει.
Τραγωδία στον Πόρο: Συγκλονίζει το «προφητικό» μήνυμα του πιλότου και η ανάρτηση της κόρης του Συγκλονίζει ο χαμός του κυβερνήτη του μοιραίου ελικοπτέρου, και των Ρώσων επιβατών, οι οποίοι ανασύρθηκαν νεκροί μετά την πτώση του ελικοπτέρου στην θαλάσσια περιοχή του Γαλατά το απόγευμα της Τρίτης (20/8). Ο πιλότος λίγες μέρες νωρίτερα είχε κάνει μια προφητική ανάρτηση στον λογαριασμό του στο facebook. Τραγικές φιγούρες η πρώην σύζυγός του αλλά και η κόρη του, που ακόμη δεν μπορούν να πιστέψουν το γεγονός. Παράλληλα οι δυο Ρώσοι επιβάτες του ελικοπτέρου ήταν διακεκριμένοι επιχειρηματίες με πλούσιο φιλανθρωπικό έργο.
Εθισμός στην τεχνολογία – Πώς να προστατεύσετε τα παιδιά σας Για τις έννοιες του εθισμού και της εξάρτησης σε θέματα τεχνολογίας μίλησαν στην εκπομπή One Direct η Άννα Κανδαράκη, ψυχολόγος και ο Βασίλης Ζωγράφος, καθηγητής πληροφορικής. Σύμφωνα με την κα. Κανδαράκη «είναι άλλες οι αναπτυξιακές φάσεις που μπορεί να αφορούν την εξάρτηση» και «υπάρχει διαφορά στην πολύωρη χρήση του Διαδικτύου τόσο από ένα παιδί και έναν ενήλικα όσο και από ένα παιδί και έναν έφηβο». Ο κ. Ζωγράφος υποστήριξε πως το Διαδίκτυο είναι «παρεξηγημένο». Παρ’ όλ’ αυτά δεν παύει να αποτελεί ένα εργαλείο με πολλές εφαρμογές και γι’ αυτό το λόγο δαιμονοποιείται, σύμφωνα με τον καθηγητή. Το σχολείο και η οικογένεια παίζουν καθοριστικό ρόλο στην αντίληψη του παιδιού σχετικά με το Διαδίκτυο και τη χρήση αυτού. «Δεν είναι το Διαδίκτυο ο εχθρός. Ο εχθρός είναι η χρήση του Διαδικτύου», τόνισε η κα. Κανδαράκη, ενώ ο κ. Ζωγράφος συμπλήρωσε πως «σαν γονιός πρέπει να ταυτοποιήσεις τι είναι αυτό που δεν ξέρεις. Αφού το μάθεις θα μπορέσεις να εποπτεύσεις το παιδί». «Πρέπει να βοηθήσουμε τους γονείς μα καταλάβουν τι είναι το ίντερνετ», συμφώνησαν και οι δύο.
Πύρινα μέτωπα σε Σαμοθράκη και Καστοριά Σε εξέλιξη βρίσκεται πυρκαγιά που εκδηλώθηκε το μεσημέρι της Τετάρτης, στις Πηγές του Φονιά, στις Καρυές Σαμοθράκης. Για την κατάσβεση της φωτιάς στο σημείο μετέβησαν άμεσα προκειμένου να πραγματοποιήσουν ρίψεις νερού, δύο πυροσβεστικά αεροσκάφη, τύπου Πετζετέλ, τα οποία απογειώθηκαν από το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης, καθώς και το πυροσβεστικό ελικόπτερο που εδρεύει στο αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης. Η φωτιά καίει σε μεγάλο υψόμετρο, εντός χαράδρας με πυκνή βλάστηση, σημείο μη προσβάσιμο από πυροσβεστικά οχήματα. Ωστόσο ήδη κατευθύνονται προς την εστία της φωτιάς πεζοπόρο τμήμα του πυροσβεστικού κλιμακίου της Σαμοθράκης, καθώς και πεζοπόρο της πυροσβεστικής υπηρεσίας Αλεξανδρούπολης, οκτώ ατόμων, το οποίο μεταφέρθηκε στο νησί, με το σκάφος καταδίωξης του Λιμενικού Σώματος. Πυρκαγιά επίσης μαίνεται στην περιοχή Λεύκη της Καστοριάς.
Τιμή στον εκλιπόντα «φύλακα άγγελο» των προσφύγων – Τι δήλωσε η γυναίκα του στο One Channel Το όνομα του Κυριάκου Παπαδόπουλου, του εμβληματικού αξιωματικού του Λιμενικού Σώματος που διέσωσε χιλιάδες ζωές προσφύγων στο Αιγαίο στη διάρκεια της κορύφωσης της προσφυγικής – μεταναστευτικής κρίσης το 2015 και το 2016, θα κοσμεί στο εξής μέρος της προβλήτας του λιμανιού της Μυτιλήνης. H τελετή ονοματοδοσίας θα γίνει το πρωί της Παρασκευής, 30 Αυγούστου, στην προκυμαία του επιβατικού λιμένα, και θα συνοδευτεί από την τοποθέτηση μιας πινακίδας, εκεί όπου συχνά έδενε ο Κυριάκος Παπαδόπουλος το περιπολικό σκάφος ΠΛΣ 602, στο οποίο ήταν κυβερνήτης, και αποβίβαζε με ασφάλεια τους πρόσφυγες που διέσωζε στη θάλασσα. Υπενθυμίζεται πως ο υποπλοίαρχος, ο οποίος με την ανθρωπιστική του δράση έγινε συνώνυμο της αλληλεγγύης και σύμβολο των αγώνων δεκάδων άλλων στελεχών του Λιμενικού Σώματος στη διάρκεια του προσφυγικού δράματος, έφυγε ξαφνικά από τη ζωή τον Οκτώβριο του 2018, προδομένος από την καρδιά του, σε ηλικία 44 ετών, αφήνοντας πίσω σύζυγο και δύο κόρες. Ο εκλιπών είχε τιμηθεί για τη δράση του από την Ακαδημία Αθηνών και την ελληνική πολιτεία, ενώ έφτασε μέχρι το κόκκινο χαλί των Οσκαρ, με το ντοκιμαντέρ «4,1miles» της Δάφνης Ματζιαράκη που είχε «πρωταγωνιστή» τον ίδιο. «Είναι ο ελάχιστος φόρος τιμής για ότι έχει προσφέρει ο Κυριάκος. Θα είναι ένα έμβλημα που θα συμβολίζει την αξίας της προσπάθειας του Λιμενικού Σώματος για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στην θάλασσα» δήλωσε στο One Channel η γυναίκα του, Ιγνατία Τικέλη.
Αναπάντητα ερωτήματα για το αυτοσχέδιο ελικοδρόμιο του Γαλατά Αναπάντητα ερωτήματα προκύπτουν μετά την πτώση του ελικοπτέρου στο Γαλατά το απόγευμα της Τρίτης (20/8), που είχε ως αποτέλεσμα τον τραγικό θάνατο των τριών επιβαινόντων, του Έλληνα κυβερνήτη και των δύο αντρών ρωσικής υπηκοότητας. Από τα στοιχεία που προκύπτουν το ελικοδρόμιο λειτουργούσε χωρίς άδεια, δεν διέθετε τον κατάλληλο φωτισμό ενώ βρισκόταν και σε μικρή απόσταση από τα καλώδια υψηλής τάσης όπου και τελικά προσέκρουσε. Το λόγο πλέον έχουν οι εμπειρογνώμονες προκειμένου να διευκρινιστεί αν η πτώση οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος ή σε μηχανική βλάβη. Εντωμεταξύ αποκαθίσταται σταδιακά η ηλεκτροδότηση στον Πόρο μετά το χθεσινό μπλακάουτ που έριξε στο σκοτάδι όλο το νησί. Επί τόπου μετέβη ο Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας, Νίκος Χαρδαλιάς, προκειμένου να συντονίσει τις ενέργειες αποκατάστασης του δικτύου.
67 εγκεκριμένα ελικοδρόμια στην Ελλάδα – Εκτός λίστας του Γαλατά Μόλις 67 είναι τα ελικοδρόμια που είναι εγκεκριμένα, με άδεια και πληρούν τις προϋποθέσεις λειτουργίας σε όλη την Ελλάδα. Το «ελικοδρόμιο» του Γαλατά, ή για την ακρίβεια ο χώρος που χρησιμοποιούταν ως τέτοιος στην περιοχή, πέραν του ότι δεν πληροί καμία προϋπόθεση, δεν αναγράφεται σε κανέναν επίσημο έγγραφο. Παρόλα αυτά, όλοι γνώριζαν την χρήση που γινόταν. Μάλιστα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του One Channel, ο χώρος φτιάχτηκε το 1987 με χρήματα από το Λιμενικό Ταμείο του Πόρου.
Αλλαγές στην ΕΛ.ΑΣ. – Μπαράζ ελέγχων στο κέντρο της Αθήνας Στην ενίσχυση των ΜΑΤ με 400 νέους αστυνομικούς – που θα αποφοιτήσουν τις επόμενες εβδομάδες από τις αστυνομικές σχολές – προχωρά ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοϊδης. Ακόμη, ολοκληρώνεται η αναβάθμιση της Διεύθυνσης Μεταγωγών με την ανακαίνιση του κτιρίου της Πέτρου Ράλλη που είχε τεράστιες ζημιές, κάτι που «υποβοηθούσε» τις αποδράσεις κρατουμένων. Παράλληλα θα ενισχυθεί και με 200 αστυνομικούς. Επιπλέον ελήφθη η απόφαση να ενεργοποιηθούν στις υπηρεσίες ασφαλείας της ΕΛ.ΑΣ και κυρίως σε τμήματα της Αθήνας, περίπου 2000 ακινητοποιημένα οχήματα που προέρχονται από κατασχέσεις στην διάρκεια ερευνών των διωκτικών αρχών. Από 1η Σεπτεμβρίου η ΕΛΑΣ σε συνεργασία με τις νέες δημοτικές αρχές σχεδιάζει μπαράζ ελέγχων σε αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες που κλείνουν δρόμους, πεζοδρόμια, εμποδίζουν τις κινήσεις των πεζών κ.λπ. Οι συγκεκριμένες κινήσεις εντάσσονται στο σχέδιο αναμόρφωσης κι ενίσχυσης της ΕΛΑΣ και στη προσπάθεια να περιορισθεί η ανομία στο κέντρο της Αθήνας, να αποσυμφορηθούν οι φυλακές αλλά και να υπάρξει καλύτερη διαχείριση των σταθμευμένων οχημάτων στο κέντρο της πόλης.
Γρ. Κωνσταντέλλος στο One Channel: Το 70% των ατυχημάτων στα ελικόπτερα οφείλεται σε καλώδια Για την τραγωδία που έλαβε χώρα στον Γαλατά την Τρίτη με την πτώση του ελικοπτέρου και τον τραγικό θάνατο των τριών επιβαινόντων αλλά και για τα αίτια της υπόθεσης, μίλησε στην εκπομπή One Line, ο πρόεδρος Χειριστών Πολιτικής Αεροπορίας και δήμαρχος Βάρης, Βούλας και Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Kωνσταντέλλος. «Είναι νωρίς ακόμα. Περίπου το 80% των πληροφοριών των ατυχημάτων συλλέγονται τις πρώτες τρεις μέρες. Αλλά υποθέτω ότι αύριο, οι αρμόδιοι θα έχουν μια πλήρη εικόνα του πιο κοντινού πιθανού σεναρίου που οδήγησε το ελικόπτερο στην πτώση» είπε για την τραγωδία ο κ. Κωνσταντέλλος και πρόσθεσε πως «ο κυβερνήτης ήταν εξαιρετικά έμπειρος». Για το γεγονός ότι ο χειριστής είχε κάνει πολλές φορές τη διαδρομή είπε ότι «πολλές φορές υπερεκτιμούμε τις δυνατότητες μας όταν είμαστε σε μέρος που έχουμε βρεθεί πάρα πολλές φορές. Είναι μια από τις εκδοχές να μην είδαν τα καλώδια. Δεν υπήρχε σήμανση». Ακόμα, σημείωσε πως «κατά 70% τα ατυχήματα σε πολιτική και πολεμική αεροπορία που αφορούν τα ελικόπτερα, οφείλονται σε σύγκρουση σε καλώδια. Τα καλώδια είναι ο φονέας των ελικοπτέρων». Τέλος τόνισε πως «παρότι στο σημείο υπάρχει μεγάλη μεγάλη κυκλοφορία ελικοπτέρων, τα καλώδια παραμένουν εκεί».
Τραγωδία στον Πόρο: Δεν τηρούσε τις προϋποθέσεις λειτουργίας το ελικοδρόμιο Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες των αρχών για την τραγωδία που σημειώθηκε στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Πόρου και Γαλατά. Γύρω στις 4:00 το απόγευμα της Τρίτης, ένα ιδιωτικό ελικόπτερο, τύπου Agusta A109, κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τρία άτομα. Ο Έλληνας χειριστής και δύο Ρώσοι υπήκοοι. Το επικρατέστερο σενάριο που εξετάζεται, σύμφωνα τουλάχιστον και με τις μαρτυρίες αυτοπτών μαρτύρων, είναι αυτό της μηχανικής βλάβης. Στο μεταξύ, φορείς και κάτοικοι του νησιού καταγγέλλουν ότι το ελικοδρόμιο του Γαλατά, από όπου απογειώθηκε το μοιραίο ελικόπτερο, λειτουργεί χωρίς άδεια και δίχως τις απαραίτητες πρόνοιες. Στην ουσία, όπως αναφέρουν, δεν πρόκειται τίποτα παραπάνω από μια αλάνα η οποία δεν είναι καν περιφραγμένη, με συνέπεια να είναι ελεύθερα προσβάσιμη. Μάλιστα, καταγγέλλουν πως ο συγκεκριμένος χώρος δεν διαθέτει ούτε τον κατάλληλο φωτισμό ούτε την απαραίτητη σήμανση και βρίσκεται σε μικρή απόσταση από τα καλώδια υψηλής τάσης στα οποία προσέκρουσε το μοιραίο ελικόπτερο. Αναλυτικά το ρεπορτάζ από τον Λεωνίδα Καπερναράκο.
Πειραιάς: Συναγερμός για την εξαφάνιση δύο μικρών αδελφών Εξαφάνιση δύο αδελφών 15 και 13 ετών την Κυριακή από την περιοχή του Περαιά. «Το Χαμόγελο του Παιδιού» ενημερώθηκε για την εξαφάνιση των ανηλίκων στις 19 Αυγούστου 2019 και προέβη σήμερα, 20 Αυγούστου 2019, στη δημοσιοποίηση των στοιχείων των ανηλίκων, κατόπιν εισαγγελικής εντολής.